Københavns rådhus

Pga. drastisk stigning i befolkningen i slutningen af 1800- tallet, blev der i 1892 bygget et nyt Rådhus, det 6. i rækken, da befolkningsstigningen på en eller anden måde måtte komme
til udtryk. Rådhuset blev designet af den danske arkitekt Martin Nyrop, og det frigjorde sig på mange måde fra 1800-tallets udenlandske stilarkitektur. Arkitekten var inspireret af mange forskellige stilarter, både nyt og gammelt, foreksempel af Rådhusets store hal designet som en italiensk markedsplads, med søjlegange, bænke langs væggene og en paladsfacade med balkon.
Bygningen er symmetrisk og blokagtigt rejst rundt om to gårde hvoraf den ene af dem er overdækket med glastag. Rådhuset er bygget af røde mursten, cement, marmor og metal, som var den tids mest brugte byggemateriale, og har form som en karré.

Rådhuset er bygget i slutningen af den periode som kaldes "stilforvirringen" hvor arkitekterne huggede med arme og ben fra arkitekter fra udenlandet. Martin Nyrop gik derimod tilbage i tiden og stjal ideer fra renæssancen, med f.eks. store buer over dørene og søjlegange, hvilket var typisk for renæssancen.

Rådhushallen

Den gang gjaldt det om af alt var så smukt og harmonisk som muligt, men det var stadig vigtigt at udsmykningerne var naturtro. I samme tidsperiode var geometrien meget populær og dermed blev matematikken en stor del af arkitekturen.


Martin Nyrop er dog også blevet inspireret en smule af udlandet, Rådhustårnet minder nemlig meget om Rådhustårnet i Siena i Mellemitalien, også den muslingeformedeplads der før i tiden lå foran Rådhuset er inspireret af pladsen i Siena.

Københavns
Rådhus

Sienas
Rådhus

 

Under Stilforvirringen var det meget fremme at producere alt via maskiner, men Martin Nyrop valgte i de fleste sammenhænge at bruge håndkraft. F.eks. er hele bygningen indvendigt udsmykket med håndmalede dyre- og menneskehoveder, og derved ses det at ikke alt er inspireret af renæssancen da denne periode lagde meget vægt på kroppe.
Rådhustårnet som er 105,6 meter højt, er udsmykket med to store isbjørne, én på hver side, og disse to skulpturer er et af Københavns bemærkelsesværdige kendetegn. En anden udsmykket er at der står seks menneskefigurer, vægtere, som der i gamle dage passede på Københavns borger når de sov.
Med hensyn til hvilket menneskesyn Rådhuset er bygget udfra, så tager det også udgangspunkt i renæssancen, hvor det gjaldt om, at det var mennesket der er i centrum. Ikke som under middelalderen, hvor gange og rum var små, mørke og undertrykkende, men tværtimod lyse, store og højtloftet rum.


Lavet af: Aske, Maria, Karen K & Stina.



Amalienborg (in danish) / (no english version)

Københavns Rådhus / Copenhagen Town Hall

Østerlars Rundkirke (in danish) / in english

Roskilde Domkirke / Roskilde Cathedral

Trelleborg (in danish) / (no english version)